راهنمای درخواست ارزیابی-خوداظهاری

راهنمای درخواست ارزیابی-خوداظهاری

برای ثبت درخواست ارزیابی-خوداظهاری از بخش درخواست، فرم ارزیابی-خوداظهاری را انتخاب نمایید.

پس از مطالعه شیوه نامه ارزیابی کیفی نشریات (نسخه پی‌دی‌اف شیوه نامه برای دانلود در این قسمت وجود دارد.) ، و انتخاب گزینه می‌توانید نسبت به تکمیل فرم اقدام فرمایید.

در بخش انتخاب مجوز برای ارزیابی، از منوی موجود ، نام نشریه خود را انتخاب نمایید ، پس از این مرحله فرم ارزیابی نمایش داده خواهد شد.

جدول ارزیابی کیفی نشریه

1. نام نشریه: در این قسمت به صورت پیش فرض نام نشریه ای که در مرحله قبل انتخاب نموده اید ، نمایش داده خواهد شد.

2. شماره مجوز : شماره مجوز نیز به صورت خود کار از مرحله قبل نمایش داده می شود .

3.شماره مسلسل : در اینجا باید شماره مسلسل (پیاپی) ثبت شده بر روی جلد را وارد نمایید .

4. تاریخ روی جلد : سال را به صورت چهار رقمی وارد نمایید و نیز ماه و روز را از منوی آبشاری انتخاب کنید.

فرم ارزیابی

در فرآیند تکمیل فرم ارزیابی، 15 شاخص در چهار دسته محتوایی(حداکثر 45 امتیاز) ، رسالت و حدود مطبوعات(حداکثر 20 امتیاز) ، اخلاق حرفه ای(حداکثر 20 امتیاز) و معیارهای شکلی (حداکثر 15 امتیاز) در قالب فرم ارزیابی در اختیار شما قرار می گیرد.

1. شاخص های محتوایی (کیفیت محتوای تولیدی و اختصاصی): می تواند امتیازی بین 0 تا 20 داشته باشد.

تعیین امتیاز، با بررسی محتوای یکی از سه شماره آخر نشریه در کمیته انجام می شود. در صورتی که برای نشریات

اختصاصی یا تخصصی، صنف فعالی وجود داشته باشد کمیته می تواند از نظر مشورتی آنان استفاده کند.

2. شاخص‌های محتوایی( نسبت محتوای تولیدی به کل صفحات): هر 20 درصد محتوای تولیدی 1 امتیاز دارد. در این قسمت حداکثر امتیاز می تواند 5 باشد .

3.شاخص‌های محتوایی (رعایت اصول حرفه ای در تنظیم مطالب): بیشینه امتیاز  5 می باشد .

4 .شاخص‌های محتوایی (رعایت قواعد درست نویسی(زبان فارسی)):امتیاز حداکثر 3 می تواند باشد .رعایت اصول و قواعد نوشتاری که در وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.      

5. شاخص‌های محتوایی (نوآوری یا فعالیت های مکمل) : حداکثر امتیاز 5 را می توانید وارد نمایید .منظور از نوآوری، اقداماتی است که انجامش در نشریات کشور مسبوق به سابقه نباشد و در چارچوب فعالیت نشریه، سبب ارتقاء کیفی و جذب مخاطب شود. ارائه مستندات ضروری است.

6 .شاخص‌های محتوایی (سایت فعال): امتیاز می تواند بین 0 تا 4 باشد .متناسب با فعالیت و به روز بودن و کیفیت سایت            

7 . شاخص‌های محتوایی(حضور در شبکه‌های اجتماعی یا پیام رسان): بیشینه امتیاز در این بخش 3     می باشد .به ازای حضور در هر شبکه اجتماعی یا پیام رسان مجاز، یک امتیاز، مشروط بر آن که در هر کدام حداقل 5000 دنبال کننده داشته باشد.

8 .رسالت و حدود مطبوعات   (عدم تخطی از "حدود مطبوعات") :امتیاز بین 0 تا 10می باشد.رعایت حدود مطبوعات موضوع

9 .رسالت و حدود مطبوعات (توجه به "رسالت مطبوعات" ):امتیاز بین 0 تا 10می باشد.عمل به حداقل 2 بند از رسالت های مطبوعات مندرج در ماده 2 قانون مطبوعات   

10.اخلاق حرفه‌ای (نقل دقیق منابع ): امتیاز بین 0 تا 10می باشد.کمیته ارزیابی، مطالب (شامل تألیف، گردآوری یا ترجمه) و تصاویر نشریه را به صورت اتفاقی انتخاب و ارزیابی می کند. امتیاز کامل شامل نشریاتی می شود که اکثر مطالبشان دارای منابع دقیق و قابل مراجعه باشد.   

11 .اخلاق حرفه‌ای (درج مشخصات پدیدآورندگان مطالب ): امتیاز بین 0 تا 10می باشد.مطالب منتشره شامل تألیف، گردآوری، عکس و ترجمه باید دارای مشخصات پدیدآورنده یا مترجم باشد. کمیته ارزیابی، مطالب نشریه را به صورت اتفاقی انتخاب و ارزیابی می کند.         

12 .معیارهای شکلی(کیفیت طرح جلد و یا چینش صفحه اول): بیشینه امتیاز 2می باشد .

13.معیارهای شکلی(تیراژ واقعی):حداکثر امتیاز4  می باشد .نشریات عمومی به ازاء هر 10000نسخه، نشریات تخصصی هر 5000نسخه، نشریات اختصاصی هر 8000نسخه و نشریات غیرسراسری هر 3000 نسخه مشمول دریافت یک امتیاز می شوند.           

14.معیارهای شکلی (تعداد صفحات ) : حداکثر امتیاز4می باشد .نشریات با قطع مجله ای هر 32 صفحه یک امتیاز و نشریات با قطع روزنامه ای هر 8 صفحه 1 امتیاز

15 .معیارهای شکلی (چاپ و کاغذ مناسب، گرافیک، صفحه آرایی و کیفیت عکس‌ها ): حداکثر امتیاز5 می باشد .

موضوع  رسانه :

در صورتی که حداقل60 درصد مطالب موضوع رسانه شما انحصارا یکی از زمینه های موجود در فهرست موضوع رسانه باشد ، می توانید آن را از فهرست انتخاب نمایید.

 

بعد از تکمیل فرم ، چنانچه کلید را فشار دهید ، دیگر قادر به ویرایش مطالب و امتیازات مندرج نمی باشید .

 

در صورت اطمینان از صحت اطلاعات و امتیازات وارد شده کلید  را فشرده تا درخواست شما برای بررسی در اختیار کارشناسان قرار گیرد.

 

 

سامانه جامع رسانه‌های کشور
معاونت امور رسانه و تبلیغات
تهران، خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان هشتم، شماره 15
تلفن خانه مرکزی : (+9821) 84095000
Privacy Policy